fredag 1 april 2011

Fri kurslitteratur?

Ett nätverk som heter "Fri kurslitteratur" har börjat lägga upp inskannade läromedel på nätet. Eftersom jag är en fåfäng typ kollade jag genast om någon av mina bidrag till läroboksgenren erbjuds. Tyvärr bekräftades mina misstankar om den relativt låga efterfrågan på mina alster när jag upptäckte att jag inte var representerad på siten. Men precis när jag skulle surfa vidare såg jag att min bok "Arbetarlitteratur" faktiskt finns med - den är avbildad i sidhuvudet.
Att man använder en bild av min lärobok har jag inget emot. Däremot är jag tveksam till idén med fri distribution av läromedel via nätet.
Visserligen har jag inte tjänar många kronor på de läromedel jag skrivit. (Dessutom har jag skrivit dem på min fritid, så egentligen har hela mitt engagemang i läromedelbranchen varit en enorm förlustaffär.) Men jag har inte lust att skänka bort böckerna. Och eftersom jag inte har resurser att starta något eget förlag, så jag tycker inte att det verkar vara någon bra idé att driva bort läromedelsförlagen från marknaden. (Det får anstå till efter revolutionen, när tryckpressarna ligger i hela folkets händer...)
En bättre lösning vore naturligtvis att staten såg till att studenter får gratis läromedel. Om det funkar i grundskolan och på gymnasiet borde det ju kunna funka på högskolan också.
Detta skulle ha flera fördelar. För det första skulle alla studenter ha tillgång till kurslitteraturen. För det andra skulle högskolan lättare kunna välja den bästa litteraturen (utan att tänka på om studenterna har råd att skaffa denna). För det tredje skulle det skapas en större marknad för bra kurlitteratur (eftersom många studenter struntar i att köpa kurslitteratur försvinner många titlar ur handeln på nolltid, eller blir aldrig utgivna).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar