lördag 30 april 2011

Arbetarlitteraturdebatten i HD

Debatten i Helsingborgs Dagblad om Kristian Lundberg och arbetarlitteraturen går vidare. Först kommenterade Lundberg Lorena Toro Meneses kommentar av Åsa Linderborgs recension av Och allt ska vara kärlek. Sen kom Torgny Karnstedt med en betraktelse över samtida föreställningar om arbetarlitteratur och arbetarförfattare. Därefter skrev Toro Meneses ett svar till Lundberg och mig.
I dagens tidning kliver Niklas Söderberg in i debatten, med en intressant text i vilken han försöker identifiera de frågor som debatten "egentligen" handlar om. Dessutom gör jag ytterligare ett inlägg (den som vill läsa kan klicka här).
I min första kommentar till Toro Mendeses hävdade jag att den som intresserar sig för arbetarlitteratur bör studera texter och inte författare. I mitt nya inlägg försöker jag - med utgångspunkt i Lundbergs påstående att han inte skriver arbetarlitteratur - argumentera för att frågan om vad som är arbetarlitteratur och vem som är arbetarförfattare inte avgörs av författarna eller kritikerna, utan av läsarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar