fredag 10 december 2010

Svinalängorna som Film

Idag är det premiär för Pernilla Augusts film Svinalängorna som bygger på Susanna Alakoskis roman med samma titel. Jag såg filmen under de nordiska filmdagarna i Lübeck tidigare i år och har sammanfattat min intryck i en artikel som publicerades i dagens Aftonbladet.
Igår och idag har jag varit på arbetarlitteraturkonferens vid Lunds universitet. Rapport därifrån kommer snart. Dessutom kommer jag att tipsa om några nya tonsättningar av klassiska arbetardikter...

2 kommentarer:

  1. Det här temanumret av tidskriften flm kan kanske vara av intresse:
    http://www.flm.nu/?p=2177

    SvaraRadera
  2. Intressant. Dock menar jag att frågan om klass på film är litet mer komplicerad än vad som kommer till uttryck i det inlägg som du länkat till. Att räkna karaktärer med olika yrken känns litet torftigt. Nog är väl klass ett mer komplext fenomen än så? Om Will Smith spelar pilot i en actionfilm, ska man då pricka av det som en klasskildring.

    SvaraRadera