fredag 4 mars 2011

Arbetarlitteraturen och traditionen

Som jag tidigare berättat har min forskning på senare tid handlat mycket om den arbetarlitterära traditionen (se blogginlägget från 13 januari). Idag är det tänkt att jag ska lägga sista handen vid en artikel om detta ämne genom att gå till stadsbiblioteket och kolla några citat. Fast om jag verkligen blir klar är naturligtvis svårt att säga. Att sätta punkt är svårt.
Artikeln handlar om två saker. För det första hävdar jag att fenomenet arbetarlitteratur i Sverige i hög utsträckning konstrueras som en tradition, och att detta är av stor betydelse för hur man ska förstå denna litteratur. För det andra hävdar jag att många arbetarförfattare uppvisat ett ambivalent förhållande till den arbetarlitterära traditionen - att de både bejakat hemhörighet i traditionen och markerat distans till densamma - och att detta tematiseras i deras verk.
Förutom att föra en del teoretiska resonemang analyserar jag texter av bl.a. Folke Fridell, Göran Palm, Jenny Wrangborg och Kristian Lundberg. Den sistnämnde har för övrigt just publicerat en artikel i LO-Tidningen som på ett utmärkt sätt illustrerar hans ambivalenta förhållande till den arbetarlitterära traditionen. (För att läsa, klicka här).
Artikeln kommer förhoppningsvis att publiceras inom några månader. De akademiska kvarnarna mal ju långsamt. Och förhoppningsvis ska jag om några år kunna publicera en bok om svensk arbetarlitteratur från perioden 1945-2010, där jag knyter ihop den forskning jag arbetat med under de senaste åren.

3 kommentarer:

  1. Intressant liten text av Lundberg, ska bli spännande att se var din forskning på området landar!
    /Christian

    SvaraRadera
  2. Tror nog att jag skulle kunna ha nytta av din gamla uppsats om Lundbergs diktning. Vi får prata om saken framöver.

    SvaraRadera
  3. Shoot.
    /Christian

    SvaraRadera