torsdag 4 juni 2020

Arkivstudier

Under det pågående arbetet med min bok om Stig Sjödins arbetarpoesi har jag gjort en del arkivstudier. Bland annat har jag, som jag tidigare berättat om här på bloggen, tittat i Bonniers arkiv och gått igenom en massa fackförbundstidningar på Universitetsbiblioteket i Lund.
Under maj har jag dessutom fått tillgång till material om och av Sjödin – inklusive tre pärmar med korrespondens – som hittills inte varit tillgängligt för forskare, men som Sjödins familj lånat ut till mig! I detta material har jag gjort flera fynd, varav några kommer att tas upp i en artikel som är antagen för publicering i den nordiska litteraturtidskriften Edda (artikeln handlar om Sjödins förhållande till identiteten arbetarförfattare och kommer att tryckas i nummer 4, 2020). Materialet har också varit till stor hjälp i arbetet med att göra bibliografier över Sjödins publiceringar. Ytterligare några sådana kommer att publiceras snart.
Jag är oerhört tacksam över att jag fått tillgång till detta material. Jag är också tacksam över den hjälp jag fått av Mikael Hendar med att gå igenom det.
Vad som ska hända med materialet nu är naturligtvis upp till Sjödins familj, men personligen skulle jag tycka att det vore bra om det kunde placeras i ett lämpligt arkiv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar