onsdag 10 juni 2020

Arbetarpoesin och offentligheterna: Exemplet Stig Sjödin

Jag har publicerat en artikel om Stig Sjödin i Tidskrift för litteraturvetenskap (nummer 1, 2020). Den har titeln "Arbetarpoeten och offentligheterna: Exemplet Stig Sjödin" och har två syften. För det första vill jag visa på bredden i Sjödins författarskap genom att uppmärksamma han inte bara gav ut diktsamlingar på Bonniers, utan också var aktiv som poet inom arbetarrörelsen. För det andra vill jag understryka hur viktigt det är att arbetarlitteraturforskningen inte bara sysslar med sådan litteratur som ges ut i bokform på kommersiella förlag.
En längre version av texten är under utarbetande och kommer så småningom att inkluderas i den bok jag skriver om Sjödins arbetardiktning. Jag ska också försöka gå vidare med en del av det jag tar upp i artikeln i ett större forskningsprojekt om fackförbundspressen som alternativ offentlighet som jag håller på att sätta samman med några kollegor.
Om några månader kommer man kunna läsa artikeln på tidskriftens hemsida. Den som inte vill vänta så länge får gå till biblioteket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar