tisdag 22 mars 2016

Klass 2016:1

Tidskriften Klass har nu inlett sin andra årgång och fortsätter att hålla mycket hög kvalitet. Det senaste numret innehåller bland annat en utmärkt presentation av Maria Sandel, ett minnesporträtt av den nyligen bortgångne arbetarförfattaren Ove Allansson, en intervju med Anneli Jordahl, vackra fotografier av Bernt Lindgren och en agitatorisk text av Ivar Lo-pristagaren Vibeke Olsson.
Min egen medverkan är minimal: jag har skrivit en kort recension av Henrik Johanssons nya bok, Johanssons liv, arbetsglädje och återuppståndelse. Dock har jag även tipsat redaktionen om Robert Ågrens "Ur en litterär proletärs utvecklingshistoria" som gick som följetong i Social-Demokraten 1898 och som under året kommer att återpubliceras i Klass. Jag har också varit inblandad (om än marginellt) i tillkomsten av John Swedenmarks text om isländsk arbetarlitteratur - den skrevs nämligen till en konferens vid universitetet i Münster som jag arrangerade för några år sedan.
Klass är en mycket bra tidskrift. Alla som intresserar sig för klass och litteratur borde hålla sig med den. Dessutom borde utgivarna överväga att framöver bygga upp ett webbarkiv med de publicerade texterna. Såhär bra texter får nämligen inte gömmas undan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar