torsdag 30 november 2023

Ny antologi om nordisk arbetarlitteratur

 Nu har den äntligen kommit ut, Nordiskt nätverk för arbetarlitteraturs sjätte forskningsantologi: Nordisk arbejderlitteratur: Internationale perspektiver og forbindelser! 

Som framgår av titeln är den utgiven i Danmark. Bidragen är dock skrivna på flera olika språk: svenska, danska, norska och engelska. 

De handlar bland annat om idrottsmäns självbiografier som arbetarlitteratur, hur man kan söka och hitta arbetarlitteratur i digtaliserade tidningar, Yahya Hassans lyrik och hur den nordiska arbetarlitteraturen förhåller sig till Komintern-estetiken.

Förutom att den innehåller intressanta texter är boken också ganska snygg. Omslaget pryds exempelvis av en fin bild av Moa Martinson, Harry Martinson, Nordahl Grieg och Martin Andersen-Nexø som är på utflykt i Sovjetunionen i en cabriolet... Mer om den bilden kan man läsa i boken, som kan beställas här

Om man inte sölar med beställningen kan man få boken i god tid till julafton. Och kan man tänka sig någon bättre julklapp en en snygg, röd bok om arbetarlitteratur? 

3 kommentarer:

  1. Hej Magnus, ursäkta spamet men jag hittade ingen mejl så jag skriver här. Jag har nu debuterat som arbetarförfattare på min blogg och då du är professor i ämnet tänkte jag det kunde vara av intresse för dig.
    Läs min novell här:
    http://detgladatjugotalet.se/2023/12/02/pick-by-voice/

    SvaraRadera