onsdag 29 november 2023

2 x arbetarlitteratur

 Idag har jag medverkat vid två arbetarlitterära begivenheter i två olika länder.

Först var jag i Köpenhamn, där det var dubbelt boksläpp för Nicklas Freisleben Lunds I ambivalent kamp: Strejkeromanen 1850–1950 och antologin Nordisk arbejderlitteratur: Internationale perspektiver og forbindelser, som Nicklas redigerat tillsammans med Anker Gemzøe, Erik Svendsen och mig. Eftersom Martin Andersen Nexø tas upp i båda böckerna inleddes tillställningen med ett samtal mellan Nexø-forskarna Henrik Yde och Anker Gemzøe. Därefter spelade Strejkedrengene strejkvisor.

Nexø-forskarna Lund, Gemzøe och Yde.

Strejkedrengene

Min andra insats bestod att jag modererade ett samtal i Malmö mellan tre av de senaste årens mottagare av Föreningen Arbetarskrivares stipendium. Därefter läste de upp utdrag ur sina verk. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar