onsdag 23 februari 2022

Om arbetarlitteratur i Samlaren

 Idag är en liten högtidsdag. När jag vittjade min brevlåda hittade jag nämligen årets (egentligen förra årets) utgåva av Svenska Litteratursällskapets tidskrift Samlaren

Denna gång innehåller den flera texter om arbetarlitteratur.

Yasmin Nyqvist har skrivit en artikel om den finlandssvenska arbetarförfattaren Anna Bondestam, som också tar upp en rad intressanta teoretiska frågor om arbetarlitteratur över huvud taget. Jag har recenserat Rasmus Landströms Arbetarlitteraturens återkomst, Per-Olof Mattsson har recenserat min bok Kampdiktare i folkhemmet: Arbetarpoeten Stig Sjödin och Anna Williams har recenserat Paul Tenngarts Exporterad realism: Svensk arbetarlitteratur på engelska.

Den som inte fått Samlaren med posten kan läsa den på biblioteket. Om förhoppningsvis inte allt för lång tid kommer innehållet också att bli fritt tillgängligt på Svenska Litteratursällskapets hemsida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar