tisdag 1 februari 2022

Om arbetarlitteratur på arbetarhistorikerkonferens

 I helgen som gick var jag på arbetarhistorikerkonferens i Danmark. Närmare bestämt deltog jag i en dubbelpanel om arbetarlitteratur vid "Nordic Labor History Conference" (NLHC) som denna gång hölls på Arbejdermuséet i Köpenhamn. 

I mitt paper argumenterade jag för att det arbetarhistoriska studiet av arbetarlitteraturen inte bör klippa banden till litteraturvetenskapen, men också att denna disciplin måste bredda sin förståelse av vad litteratur är och vilka funktioner den kan fylla.

De andra panelisterna pratade bland annat om sydafrikansk arbetarlitteratur, finsk arbetarteater i Sverige, Raul Palmgrens litteratursyn, strejkromanen, finsk arbetarlitteratur från 1970-talet och den samtida politiska danska litteraturens förhållande till den arbetarlitterära traditionen.

Diskussionerna var mycket intressanta och ännu en gång kunde vi konstatera att disciplinen arbetarhistoria utgör en viktig arena för forskning om arbetarlitteratur. Nästa NLHC kommer att hållas i Finland. Det är inte alls otroligt att jag kommer att försöka delta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar