fredag 19 mars 2021

Skönlitteraturen i Kommunalarbetaren

 I min forskning håller jag just nu på att analysera det litterära mateiralet i svensk fackförbundspress. Allra mest tittar jag på Kommunalarbetaren, som jag ska skriva om i ett bidrag till en internationell antologi om arbetarlitteratur i olika länder.

Det är lätt att bli nostalgisk när man bläddrar i läggen. Det litterära materialet – noveller och dikter, men också recensioner och artiklar – har nämligen varit väldigt rikt i fackförbundstidningarna. Och idag är det, med några undantag, ganska torftigt...

Därför blev jag glad när jag idag såg att Kommunalarbeteren publicerat en fin novell av Jane Morén. Om det är ett tecken på att man ska börja satsa på litteraturen igen skulle jag bli ännu gladare...

2 kommentarer:

  1. Kommunalarbetaren har en novelltävling för kommunalare vartannat år. De bästa publiceras i en antologi, första- andra- och tredjepristagarna publiceras i tidningen. För övrigt har det inte varit mycket noveller. Moréns novell är nog undantaget som bekräftar regeln enligt min erfarenhet. Men det kanske är förändringar på g. Erik L

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tävlingar och antologier är verkligen bra initiativ. Men nog skulle man kunna göra mer. Låt oss hoppas på en förändring.

      Radera