onsdag 2 september 2020

Kursstart

Idag har jag för första gången träffat (via nätet...) de 50 studenterna på kursen "Working-Class Literature: Historical and International Perspectives" – en internetbaserad halvfartskurs vid Malmö universitet som nu ges för första gången. 

Det var en trevlig upplevelse. Jag hade redan en bra känsla efter att ha läst en del av studenternas presentationer av sig själva och sina förväntningar på kursen, och den förstärktes helt klart. 

Studenterna kommer från alla möjliga håll – exempelvis Bulgarien, Kina, Turkiet, Grekland och Lund – och har har olika erfarenheter. Några är rutinerade studenter, medan andra precis gått ut gymnasiet – några är litteraturälskare, medan andra primärt är intresserade av politik och historia. Det är alltså bäddat för stimulerande diskussioner. 

Dessutom funkade det tekniska hyfsat, trots att jag använder en ny lärplattform. Enda missödet var att jag fibblade litet med inställningarna i Zoom och fick början och slutet av det inspelade introduktionsmötet att se ut som någonting från Mupparna (alternativt ett debattprogram på grekisk TV)...


Nåväl. Nu ser jag fram mot att lära mig massor (inklusive hur man hanterar alla tekniska "hjälpmedel") tillsammans med studenterna!

Förhoppningsvis kommer kursen att ges fler gånger, kanske rent av redan nästa höst. Om du är intresserad av att gå den kan du hålla utkik här på bloggen. Jag kommer säkert att göra reklam för den.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar