fredag 18 september 2020

Det kom ett brev...

 .

..och en bok. 

Närmare bestämt fick jag idag ett brev från Lars Johansson i Göteborg som vill veta vad hur jag ställer mig till att kalla Ulf Lundell arbetarförfattare.

Bakgrunden till frågan är att Lars i Lundells bok Vardagar läst ett resonemang om att de amerikanska beatförfattarna kanske skulle kunna betraktas som arbetarförfattare. Och då kan man kanske vända på steken och kalla Lundell, som ju inspirerades av beatförfattarna, för arbetarförfattare, tänkte Lars. 

För att jag ska kunna svara på frågan skickade Lars även med ett exemplar av Vardagar. Det tackar jag så klart för, men eftersom brevet inte innehöll några som helst uppgifter om hur jag kan få tag i Lars så är jag litet bekymrad över hur han ska få ta del av svaret. Ni som tror er veta vem denne generöse göteborgare är får gärna tipsa honom om bloggen så att han kan få ta del av mina tankar om Lundell och arbetarlitteraturen – för självklart har jag sådana.

I boken Bakom TV'n ändrades ljuset: 56 politiska dikter från 2005 argumenterade Göran Greider för att Lundells sång "Folket bygger landet" påminde om "Arbetets sönder" och att man därför borde betrakta Lundell som "en modern arbetarförfattare". Själv var Lundell minst sagt skeptisk. Men hans resonemang i Vardagar om arbetarlitteraturens kan kanske tyda på att han inte skulle vara lika motvalls idag. Och framför allt visar det att begreppen arbetarlitteratur och arbetarförfattare är stadda i ständig förvandling.

2 kommentarer:

  1. Också författarna själva är stadda i stänsdig förvandling. Är arbetarförfattare något man är och en gång bliven, ständigt förblir?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stämmer. Vissa arbetarförfattare har aktivt avsagt sig beteckningen (och därför ibland betecknats som renegater). Andra har vacklat. Moa Martinson tyckte exempelvis vid ett tillfälle att det var idiotiskt att skilja på borgerlig och proletär litteratur. Men för det mesta hade hon rakt motsatt uppfattning. Det har argumenterats för att Stig Sjödin blev arbetarförfattare först när han publicerade Sotfragment. Förblev han det när han gav ut Nattliga försök (som inte alls handlar om klass eller arbete)? Jag tror att en författare kan vara arbetarförfattare samtidigt som han eller hon är någonting annat (modernist, kvinnoförfattare, barnboksförfattare etc.). Jag tror också att man kan gå in och ut ut denna författarroll. Vidare tror jag att en arbetarflrattare inte nödvändigtvis bara behöver skriva arbetarlitteratur.

      Radera