fredag 24 april 2020

Sjödins dikter i svenska tidskrifter

Som många vet har jag under de senaste månaderna grävt fram en del dikter av Stig Sjödin ur olika publikationer. Med hjälp av Mikael Hendar har jag nu skapat en bibliografi över de dikter han publicerade i svenska tidskrifter (litterära och kulturella tidskrifter såväl som fackförbundstidningar). Jag kan inte lova att den är fullständig. Däremot har alla poster kontrollerats, antingen direkt i läggen, eller via mikrofilm. Den som vill titta i bibliografin kan ladda ner den via det digitala vetenskapliga arkivet diva. Och, om någon skulle hitta fler dikter får ni gärna höra av er. (För övrigt kommer jag snart att publicera en bibliografi över Sjödins publiceringar – dikter såväl som noveller, recensioner och annat – i dagspressen...)

2 kommentarer:

  1. Fantastiskt roligt att du gjort Sjödins dikter tillgängliga digitalt! Det ska bli väldigt spännande att ta del av dem. Jag har alla hans diktsamlingar men visste förstås att han publicerats i en rad fackliga tidningar under åren. Jag tänker att vi i Maria sandelsällskapet borde göra detsamma med Maria Sandels drygt 50 dikter som vi letat fram i arbetarpressen. Hur bar du dig åt? Är denne Mikael Händer en person som kan hjälp till? Hälsningar/Ewa

    SvaraRadera
  2. Hej. Än så länge är inte själva dikterna tillgängliga, bara uppgifterna om var man kan hitta dem. Men själva tittandet är enkelt. Man går helt enkelt till ett forskningsbibliotek och rotar fram dem. Man kan också beställa kopior från KB, men det kostar en slant. Jag har haft stor hjälp av Lars Furulands bibliografi i Svenskt bibliografiskt lexikon. Om man inte har sådan hjälp får man helt enkelt sätta sig och gå igenom de tidningar och tidskrifter där man tror att det kan finnas material. Eftersom det är ett stort jobb hoppas jag verkligen att de arbetarlitterära sällskapen kan göra en insats. De få litteraturvetare som vill få fram materialet har inte möjlighet att utföra arbetet, och ingen forskningsfinansiär verkar intresserad av att bekosta arbetet. Mikael Hendar är en ung begåvad person som läser en masterutbildning i Lund och som har praktiserat hos mig som forskningsassistent. Kalle Laajala, som är forskningsbibliotekarie i Uppsala, har hjälpt mig mycket med bibliografin över Sjödins publiceringar i dagspressen. Han är nog den som kan vara av allra störst hjälp för er om ni vill hitta Sandels publiceringar i pressen. (Jag hjälper också gärna till efter förmåga).

    SvaraRadera