tisdag 3 april 2018

Proletär estetik - rapport från en konferens

Jag har just kommit hem från Los Angeles, där jag deltagit i en stor konferens som anordnades av ACLA (American Comparative Literature Association) vid UCLA (University of California, Los Angeles).
Eftersom jag tillbringade en termin där 2009 var det kul att få återse UCLA och Westwood (området i Los Angeles där UCLA ligger). Dessutom var den seminarieserie i vilken jag deltog mycket intressant. Den hade titeln "Proletarian Aesthetics" och organiserades av Hunter Bivens och Anna Björk Einarsdottir, som båda är verksamma vid University of California (Santa Cruz respektive Davis). För att se det fullständiga programmet, klicka här.
Det mest intressanta var att vi fick tillfälle att diskutera likheter och skillnader mellan proletärlitteratur från exempelvis USA, Tyskland, England, Sovjetunionen, Kina och Korea. Dessa diskussioner visade att vi ofta är ganska inlåsta i våra nationella kontexter, och att det är ett stort problem. Samtidigt blev det uppenbart att man inte kan förstå proletärlitteratur som något abstrakt internationellt fenomen, utan att man alltid måste vara uppmärksam på lokala förhållanden.
Det var också intressant att få boktips från jordens alla hörn. Bland annat blev jag sugen på att läsa den koreanska författaren Kang Kyoung-ae, som är respekterad i både Nord- och Sydkorea. Dessvärre verkar dock bara några få av hennes verk ha övertas till språk som jag behärskar...
Jag presenterade ett paper med titeln "Proletarian Aesthetics at the Crossroads" och som inom kort kommer att publiceras på nätet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar