Som ett led i mina förberedelser skrev jag i går en sammanfattning av vad jag ville få sagt:
Läsning och skrivande
är inte bara nyttiga färdigheter.
Att bli en läsande
och skrivande människa är att bli någon annan. Och det innebär också att man
betraktas på ett annat sätt.
Just det här med hur
vi ser på varandra är någonting som jag tycker att vi ska uppmärksamma mer när
vi pratar om läsning och utanförskap.
Jag tycker också att
vi bör bli bättre på att sätta in frågan i ett historiskt perspektiv.
På 1920-talet inträffade
någonting som man brukar kalla parnassens demokratisering.
Tidigare hade i stort
sett alla författare kommit från överklassen. De hade haft studentexamen och
universitetsstudier i ryggen när de började skriva böcker.
Nu började dock författarkårens
sociala sammansättning att ändras, i ganska rask takt. Även människor ut arbetarklassen
blev författare.
Ur denna sociala
förändring kom med tiden också en litterär förändring. Arbetarlitteraturen
växte fram som en central strömning i den svenska nationalliteraturen.
Detta var dock inte någon
okontroversiell utveckling. Många borgerliga kritiker protesterade.
En av dem
protesterade mest högljutt var litteraturkritikern Sven Stolpe. Han menade att
enbart akademiker kunde skapa stor litteratur.
Denna synpunkt
bottnar i otäck människosyn. Stolpe avfärdade nämligen inte arbetarlitteraturen
på grund av hur de litterära verken såg ut. Istället hävdade han att den skulle
vara undermålig på grund av vem som skapat den. Arbetarna, menade han, skulle
aldrig kunna skapa stor litteratur.
Därmed förvägrade
Stolpe arbetarklassen mänsklighet. Att vara människa är nämligen inte bara att andas, äta och arbeta.
Det är också att tänka och älska. Och det är också att vara delaktig i
kulturen, inklusive litteraturen.
Att försöka bryta
människors utanförskap i förhållande till litteraturen är att försöka hävda mänsklighet där denna förnekas.
Därför är det
deprimerande att ambitionerna ofta är så låga. Många läs- och skrivfrämjande
projekt handlar om att folk ska börja låna böcker på biblioteket, berätta
sin historia på någon hemsida, eller lära sig att skriva en insändare eller ett
CV.
Det är viktiga saker. Men det är viktigt
att också bryta ner den ambitiösa litteraturens gränser och göra det möjligt
för alla att bli läsande och skrivande människor i mer kvalificerad mening.
Detta är naturligtvis
svårt. Men det var ännu svårare förr. Många av de arbetarförfattare som slog
igenom på 30-talet kom exempelvis ur utanförskap som var värre än det som
finns idag.
Harry Martinson
såldes till exempel som barn till lägstbjudande. Ändå blev han senare såväl
hedersdoktor som ledamot av svenska akademien och Nobelpristagare. Många av
hans kollegor kom ur statarklassen, vars sociala och kulturella efterblivenhet
var monumental. Ingen av 30-talets arbetarförfattare hade gått särskilt länge i
skolan.
Hur kom det sig då
att så många kunde ta sig från extremt utanförskap till litteraturens finrum?
Naturligtvis var det
ett resultat av kamp. En insats bland många i denna kamp var att man i
statarnas fackförbundstidning, Lantarbetaren,
hade en mycket ambitiös kultursida. Den signalerade att statarna faktiskt inte
var något annat slags människor än de som hade tid och råd att syssla med
kultur och litteratur. Och den signalen riktades både mot kritiker som Stolpe
och mot statarna själva.
Det är denna typ av
offensiv kamp som krävs om vi ska kunna bryta det litterära utanförskapet, som
också är ett utanförskap från själva mänskligheten.
De idéer jag försökte föra fram på konferensen har också presenterats på Malmö högskolas hemsida.
Hej Magnus! Har du nån källa/referens på "En av dem protesterade mest högljutt var litteraturkritikern Sven Stolpe. Han menade att enbart akademiker kunde skapa stor litteratur."? MVH
SvaraRaderaHej. Se Stolpes artikel ”Dikten och demokratin” (NDA 25/6 1928). Där skriver han att man måste ”finna det betänkligt att denna arbetardiktning blivit så dominerande i vår yngsta litteratur som faktiskt är fallet”. Problemet är arbetarförfattarnas naturalism och dess karaktärsskildring, som enligt Stolpe är ”naiv och grund”: ”I sin iver att måla smutsiga och skrämmande hyreskaserner försumma våra arbetardiktare att ge den skildring av den nya människan som vi längta efter. [---] För mera komplicerade psykologiska problem räcka arbetardiktens andliga resurser uppenbarligen icke till; det vore ju också orimligt att av dessa energiska berättare fordra förståelse för tidens mer krävande intellektuella och psykologiska problem. – Egentligen är allting sagt, om man hävdar, att arbetardikten är naturalistisk: en mera föråldrad litterär stil, en teori som mera star i strid med tidens innersta tendenser är svår att uppleta!”
RaderaTack för svar! Intressant. Hans "uppövade" - och smått esoteriska - "teknik" att snabbläsa böcker är också småkul. Tror att han talar om det här i intervjun med Hagge Geigert: https://www.oppetarkiv.se/video/2323181/gast-hos-hagge
RaderaTack för tipset. Måste erkänna att jag är aningen fascinerad av Stolpe.
RaderaDessutom gick Stolpe ännu längre i den ovan citerade artikeln. Han hävdade nämligen att den stora litteraturen var intimt förbunden med (den akademiska) bildningen och att man därför måste motsätta sig alla demikratiseringssträvanden inom litteraturen (dvs. alla försök att släppa fram arbetare...).
RaderaKan rekommendera sonen - Staffan - diktverk om Sveriges första strejk:
SvaraRaderahttp://libris.kb.se/bib/7589779