måndag 10 maj 2010

Om Den föreställda mångkulturen i UNT

Min bok Den föreställda mångkulturen: Klass och etnicitet i svensk samtidsprosa har fått ännu en recension i en dagstidning. Denna gång är det Lena Sohl som skriver i Uppsala Nya Tidning. Recensionen är välvillig, även om recensenten tycker att jag glömmer bort frågor om kön och genus i min analys. Men, nu var det ju faktiskt inte det min bok handlade om...
Sohl tipsar även om litteraturvetaren Åsa Arpings forskning om litteraur och klass. Det vill jag också gärna göra. Åsa kommer att presentera ett paper om skildringen av klass i Kristian Lundbergs roman Yarden vid arbetarlitteraturkonferensen i Lund i december. Det blir säkert en av konferensens absoluta höjdpunkter.
För att läsa recensionen i UNT, klicka här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar