2018 gav Cambridge university Press ut tre antologier med forskning om arbetarlitteratur: A History of American Working-Class Literature, A History of British Working-Class Literature och A History of Irish Working-Class Writing. Alla har sina förtjänster, men den sistnämnda imponerar av olika anledningar mest.
För det första är den, till skillnad främst från boken om brittisk arbetarlitteratur, tämligen heltäckande. Genom såväl översiktliga artiklar om exempelvis arbetarbiografier från 1900-talet eller arbetarpoesi mellan 1900 och 1960, som mer specialiserade studier av sådant som skrivande irländska sjuksköterskor eller berättelser om klass i Belfast och Dublin under början av 1900-talet beskrivs ett stort och mångsidigt material.
För det andra ges artiklarna en fyllig och i allra högsta grad spännande teoretisk inramning. I inledningskapitlet framhåller Michale Pierse, som också är verkets redaktör, att många forskare läst arbetarlitteratur som autentiska uttryck för arbetares erfarenheter och argumenterar för att det är minst lika viktigt att studera hur denna litteratur problematiserar ideologiska föreställningar och går i dialog med litterära konventioner. Snarlika tankar förs också fram av David Convery och Cristopher J. V. Loughlin som ger översikter över den irländska arbetarklassens historia och diskuterar från vilka teoretiska utgångspunkter denna historia – och själva fenomenet klass – bäst förstås. En av Loughlins teser är att klass bör förstås som någonting som ständigt skapas, och att arbetarlitteraturen bidrar till just detta skapande. Conery framhåller att den irländska arbetarklassen på flera sätt skiljer sig från exempelvis den brittiska, och att det är någonting man måste ta hänsyn till när man teoretiserar fenomenet klass. I dessa inledande texter ifrågasätts det teoretiska paradigm som länge dominerat i framför allt den amerikanska arbetarlitteraturforskningen och som reproduceras även i den nya antologin om amerikansk arbetarlitteratur.
För det tredje är A History of Working-Class Writing mindre nationalistisk än antologierna om amerikansk och brittisk arbetarlitteratur. Exempelvis hittar man här fler referenser till forskning om andra länders arbetarlitteratur. Dessutom är de flesta av de medverkande forskarna i allra högsta grad medvetna om att de studerar just irländsk arbetarlitteratur snarare än arbetarlitteratur i allmänhet. Därför finner man här fler intressanta analyser av sådant som är specifikt och färre falskt genrealiserande utsagor om arbetarlitteratur i allmänhet än vad som är fallet i de andra antologierna.
På en punkt är dock A History of Irish Working-Class Writing sämre än de andra antologierna. Trots att den är utgiven av samma förlag är den nämligen av sämre kvalitet, rent fysiskt. Att en inbunden bok som kostar 900 kronor börjar falla sönder redan vid en första genomläsning är naturligtvis ingenting annat än en skandal.
(Jag har skrivit om de andra antologierna här på bloggen. För att läsa, klicka här och här. Jag har också, tillsammans med John Lennon, recenserat antologin om amerikansk arbetarlitteratur i Journal of Working-Class Studies.)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar