De senaste dagarna har den franske författaren Édouard Louis fått en del uppmärksamhet för sina artiklar om det högerextrema
partiet Front National och det franska klassamhället. Förhoppningsvis kommer
det att leda till att folk får upp ögonen för hans roman Göra sig kvitt Eddy Bellegueule (originaltitel: En finir avec Eddy Bellegueule). Det är
den nämligen värd.
Göra sig
kvitt Eddy Bellegueule handlar om en pojkes uppväxt i
arbetarklassmiljö i norra Frankrike kring år 2000. Huvudpersonen berättar sin
historia retrospektivt, distanserat och analyserande.
Han har alltid varit
en outsider. Redan som ung inser han nämligen att han är homosexuell, och
därmed är han off side i sin barndoms
värld, där det gäller att vara en ”hårding”. Att han är off side, betyder dock inte att han är utanför. Den värld han växer
upp i är nämligen hermetiskt tillsluten, vilket innebär att han dömer sig själv
enligt samma måttstockar som alla andra.
Det är inte unikt för honom. Exempelvis
klandrar hans mamma sig själv för att hon inte lyckats förverkliga sina drömmar
om en ”mer bekväm tillvaro långt ifrån fabriken” och för att hon inte förmår ”sköta
familjens ekonomi ordentligt”:
Hon insåg inte att det hon kallade sina misstag i själva verket styrdes av en uppsättning fullständigt logiska, i princip förutbestämda och obevekliga mekanismer. Hon insåg inte att hennes släktingar, hennes föräldrar, syskon och till och med barn, och så gott som samtliga bybor, hade upplevt samma problem och att det hon alltså kallade sina misstag i själva verket bara var ett fullständigt adekvat uttryck för sakernas normala tillstånd.
Att andras språkbruk återges i kursiv leder
tankarna till Flauberts Madame Bovary,
och det gör också författarens distans till den skildrade världen. Louis
moraliserar inte. Det är nog en bra utgångspunkt för den som vill förstå fransk
politik. Att det är en utmärkt utgångspunkt för storartad romankonst är
uppenbart.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar