tisdag 3 juni 2014

Klass och skola

Som framgår av mitt blogginlägg från i söndags kan det ibland ta ganska lång tid innan jag läser böcker som jag tipsats om. Men då och då är jag faktiskt snabb.
För några dagar sedan pratade jag med en dansk vän som tyckte att jag borde läsa Hans Scherfigs Den lyckliga tiden (på danska Det forsømte forår). Och det har jag nu gjort.
Boken handlar om en skolklass vid en privatskola i Köpenhamn i början av 1900-talet och är en svidande uppgörelse med de pedagogiska ideal som härskade där. Men den handlar också om klass. Dels beskrivs skolan som ett klassamhälle med strikta hierarkier, dels skildras hur den fostrar människor till att inta bestämda positioner i det större klassamhället utanför skolans portar.
Scherfigs roman är både skarpsinnig och underhållande och jag kommer definitivt att plöja igenom resten av hans författarskap också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar