
Hela Bergqvists understreckare kan läsas här.Magnus Nilssons utmärkta bidrag ”Radikalen och offentligheten” visar hur Rydberg uppfattats politiskt av tongivande debattörer. Som ung var Rydberg radikal journalist i bland annat liberala Tomtebissen – samtliga dessa texter har förresten nyligen återutgivits med introduktioner av Birthe Sjöberg: ”Den politiskt-satiriske Viktor Rydberg. Tomtebissen 1857” (2009).
Men det som var radikalt på 1850-talet var i höjd med Strindbergs entré något annat. Dessutom hade Rydberg gjort en makalös karriär som kanske väckte avundsjuka – inte mindre makalös med tanke på den svåra bakgrunden (modern död tidigt, fadern nersupen; Viktor på fosterhem) – och skulle livet igenom samla på sig ett otal titlar: hedersdoktor, professor i konsthistoria, ledamot av Svenska Akademien och Vetenskapsakademin, professor i kulturhistoria.
I en serie artiklar i Social-Demokraten 1891–92 pekade Hjalmar Branting ut Rydberg som liberal och därmed fiende till arbetarrörelsen, bland annat eftersom hans hållning i religionsfrågan ansågs oförenlig med socialismen. Men Nilsson menar också att Brantings angrepp berodde på att Rydberg kommit att representera det förhatliga officiella Sverige, i ett skede när socialdemokratin var i färd med att forma en motoffentlighet. Bengt Lidforss och Zeth Höglund följde den brantingska linjen; Rydberg var visserligen fritänkare men alltför blek. Med Ernst Wigforss inleddes en upprättelse, men en viss klyvnad gentemot Rydberg dröjde ändå kvar i de moderata vänsterleden. Och till slut blev han som bekant i största allmänhet obsolet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar