Att använda serier som inkörsport till
vänsteridéer är ett gammalt knep. Själv kom jag exempelvis i kontakt med dessa
idéer bland annat genom de tecknade klassikerna Marx för nybörjare (1980) av signaturen Rius och Historieboken (1970) av Annika Elmqvist
med flera.
På senare tid har genren fått ett uppsving.
Nyligen utkom exempelvis Kate Evans Röda Rosa – i vilken Rosa Luxemburgs tänkande presenteras i serieform – i svensk
översättning och 2015 gav Leopard och Katalys ut en svensk version av Esben S. Titlands lilla seriebok Piketty på tre röda. Dessutom har vi gott om inhemska socialistiska seriekonstnärer. Här
på bloggen och i min forskning har jag exempelvis uppmärksammat Daria Bogdanska, Liv Strömqvist och Hanna Petersson.
Att uttrycka vänsteridéer och -ideal i
serieform är dock inte helt enkelt. Exempelvis riskerar abstrakta begrepp att
bli allt för konkreta när de presenteras visuellt. I Capital in Manga personifieras exempelvis kapitalistklassen av den
ängslige Robin och den känslokalle Daniel, trots att Marx i kapitalet betonar
att begreppet kapitalist inte betecknar någon individ, utan en ”karaktärsmask”
eller en ekonomisk roll. Det kan också vara svårt att presentera långa och
komplexa argumentationskedjor i tecknad form, åtminstone om man inte vill fylla
rutorna med text (vilket Evans ibland gör i Röda
Rosa).
Men å den andra sidan kan serier helt klart
hjälpa till att dra in fler människor än de som gillar att läsa vanliga böcker i
politiska diskussioner och aktiviteter. Och trots allt är det där som vänsterns
idéer bör förvaltas och utvecklas.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar