onsdag 8 maj 2024

Fackligt litteratursnack

 I går var jag och pratade om litteratur på ett möte med Kommunals sektion för vård och omsorg i Malmö. Närmare bestämt pratade jag om Anders Teglunds Cykelbudet och vad den kan säga oss om orättvisor i arbetslivet och om vad vi kan göra för att bekämpa dem.

Det var mycket givande. Publiken var stor (ca. 200) och intresserad. Dessutom var det "rätt" publik. Arbetarlitteratur är ju (bland annat) litteratur för arbetare. Att jag forskat om hur Kommunalarbetareförbundet använt litteratur (en artikel kommer snart) gör också att det kändes helt rätt att prata inför just detta förbunds medlemmar.

Jag har tidigare pratat om Stig Sjödin i samma forum. Vad det blir nästa gång vet jag inte riktigt. En medlem önskade ett föredrag om Ove Allansson, vilket var både oväntat och roligt. Det skulle också kunna vara kul att ta upp Cykelbudet igen och höra vad de som läst den tyckte (femton exemplar lottades ut i anslutning till mitt föredrag).

Hatten av för denna fackliga organisation som håller kulturens fana högt i arebtarrörelsen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar