lördag 20 april 2024

Festivalrapport

 I början av april deltog jag i en stor arbetarlitteraturfestival i Italien. Det var en omtumlande upplevelse.

Festivalen var mycket välbesökt (jag tror aldrig att jag pratat inför en så stor publik tidigare - åtminstone inte om litteratur). Dessutom var stämningen en annan än vid andra litteraturfestivaler jag deltagit i: det hela utspelade sig utomhus i strålande solsken, det fanns en bar, det spelades musik, det demonstrerades...

Det sista behöver nog förklaras. Festivalen skulle egentligen ha hållits i en nedläggninshotad fabrik som drivs vidare av arbetarna. Den utsattes emellertid för ett attentat och festivalen fick hållas utomhus. Demonstrationen var en protest mot attentatet.

Jag var inbjuden för att prata om svensk arbetarlitteratur. Det gjorde jag tillsammans med Henrik Johansson som dels läste egna texter, dels presenterade Föreningen arbetarskrivare. Min kollega Nicklas Freisleben Lund pratade om Tove Ditlevsen.

Poeten Johansson i Italien

Andra föredrag handlade om arbetarlitteratur från exempelvis Kina, Frankrike och Storbritannien.

Jag hoppas verkligen att festivalen, som hade premiär förra året, får en fortsättning. 


Publik

Arbetarförfattaren Alberto Prunetti - festivalens arrangör

Litteraturpolitisk manifestation

Musikunderhållning

Ditlevsen diskuteras

Ditlevsen på italienska




1 kommentar: