I boken
Die Poesie der Klasse: Romantischer Antikapitalismus und die Erfindung des Proletariats (ungefär: Klassens poesi: Romantisk antikapitalism och proletariatets uppfinnande) analyserar Patrick Eiden-Offe hur olika idéer om klass – och framför allt arbetarklassen, proletariatet – kommer till uttryck i tysk litteratur från den så kallade Vormärz-perioden, det vill säga decennierna innan revolutionen 1848. Hans grundläggande tes är att arbetarrörelsen under inflytande av Marx senare skulle komma att allt för starkt koppla samman begreppet arbetarklass med industriarbetarna och därmed snäva in det, men att man i Vormärz-litteraturen kan hitta exempel på en bredare förståelse. Bland annat pekar han på skildringar av andra kampformer än industriarbetarnas strejker – inte minst olika former av maskinsabotage. Han försöker också uppvärdera det som av marxister kallats "romantisk antikapitalism", det vill säga kritik av kapitalismen som utgår från att saker och ting var bättre förr.
Boken är mycket tänkvärd. Idén att arbetarklassen varit och är större och mer heterogen än vad många marxister trott är exempelvis utan tvekan fruktbar, inte minst i vår "postindustriella värld". Samma sak gäller insisterandet på att myter om det förflutna kan vara betydelsefulla för politisk mobilisering även om de inte är historiskt korrekta (Marx framhåller exempelvis i Louis Bonapartes adertonde Brumaire att de romerska kostymer som många franska borgare draperade sig i under revolutionen gav dem ett välbehövligt mod).
Samtidigt finns det en del som man nog bör invända mot. Bland annat blir framställningen ibland litet väl ensidig, inte minst i kritiken mot marxismen och arbetarrörelsen. Men den som intresserar sig för frågor om litteratur och klass (och som kan tyska) bör utan tvekan läsa boken
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar