måndag 26 april 2010

Klass i Malmö?

För ett tag sedan gjorde jag en analys av hur Malmö beskrevs på kommunens engelskspråkiga hemsida. Jag kom fram till att två temata dominerade: att Malmö förvandlats från en industristad präglad av klassmotsättningar till en postindustriell kulturstad och att Malmö under samma period gått från etnisk homogenitet till etnisk mångfald. Denna beskrivning av det samtida Malmö tycks inte lämna något större utrymme för frågor om klass. Men samtidigt verkar detta förträngda begrepp ändå hela tiden pocka på uppmärksamhet...
För att läsa min analys, klicka här.

2 kommentarer:

  1. Peter Holmquist4 maj 2010 kl. 20:11

    Intressant analys (som vanligt). Har du några bokrekommendationer, förutom de i referenslistan, på just denna övergång i diskurs från ekonomiska kategorier (klass, arbete etc) till subjektiva sådana (identitet, etnicitet)?

    SvaraRadera
  2. Hej
    I min bok "Den föreställda mångkulturen" skriver jag mycket om detta, så där hittar du referenser. De (enligt min uppfattning) viktigaste texterna i ämnet är skrivna av Nancy Fraser och Walter Benn Michaels.

    SvaraRadera